ד"ר ארז מילר, פסיכולוג חינוכי מומחה, ראש החוג לחינוך מיוחד במכללה האקדמית אחוה

בחטיבת הביניים תלמידים מצופים להיות מאורגנים יותר, להתמודד עם משימות יותר מורכבות ובעלות טווח ארוך יותר. הנה כמה הצעות למורים כיצד לסייע לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז כיצד להתארגן באופן יעיל יותר:

עם הכניסה לחטיבת הביניים, אופי הלמידה משתנה. במקום מעט מורים (יחסית), נכנסים לכיתה מורים מקצועיים שונים והזמן שיש לתלמידים עם המחנכת מצטמצם באופן משמעותי. מידת ההבניה שעושים עבור התלמידים מצטמצמת, והם מצופים להרבה יותר למידה עצמית והתארגנות עצמית. באותו זמן, התלמידים עצמם משתנים – יש להם פחות רצון לרצות מבוגרים, ויותר רצון למצוא חן בעיני חבריהם לספסל הלימודים. הם מחפשים ובונים את זהותם, והקשרים החברתיים הופכים להיות משמעותיים יותר. כל זאת הופך את תקופת חטיבת הביניים עבור תלמידים עם ADHD למורכבת ולמבלבלת יותר, והם זקוקים לסיוע ולתמיכה כדי שיוכלו להתמודד ולהצליח.

מורים

יותר פשוט, יותר טוב

השתמשו בציוד מינימלי. הדבר הכי גרוע שאפשר לעשות לתלמיד עם ADHD הוא להעמיד אותו עם כלים שונים שנועדו להתארגנות. אפשרו להם לשלב את כל הקלסרים והמחברות לקלסר אחד. בתוך אותו קלסר הם יכולים לארגן את הדפים שלהם ואת הסיכומים לפי נושא, לפי חוצצים, וכד'. לתלמידים שקיבלו התאמה למחשב נייד, מומלץ להשתמש בתוכנת OneNote שבחבילת אופיס שעושה עבודה דומה.

דרוש להשתמש בלוחות שנה/יומנים, כתובים או אלקטרוניים. מעקב אחר מועדי הגשות ומבחנים הם מפתח להצלחה בביה"ס. תלמידים רבים בעלי יכולת נכשלים משום ששכחו להתכונן למבחן, או שלא ידעו שעליהם להגיש עבודה בעוד X ימים. תלמידים עם ADHD יכולים להפיק תועלת רבה מרישום של דברים, וחשוב להקפיד על כך משום שלרבים מהם אין את ההרגל לרשום את הדברים או שהם מאבדים את מה שהם רשמו עליו. פיתוח ההרגל של רישום המשימות שלהם ותאריכים חשובים הוא עניין קריטי להצלחה. דברו עם התלמידים על זמני מעבר – מעבר בין שיעורים או חזרה הביתה, בהם כדאי ונכון להשתמש ביומנים ולרשום בהם דברים. עודדו אותם להשתמש בהם. אתם יכולים להחליט ששימוש יעיל ביומן יהיה חלק מהציון שלהם או נקודות בונוס.

ספקו לתלמידים מארגנים לשולחן, כדי לסייע להם למצוא ולארגן את הציוד ללמידה.

הציעו לתלמידים בדיקה עצמית של תיקים עבור נקודות בונוס. תיקים ללא דפים מפוזרים, ללא אשפה וכריכים ישנים ומשימות בתוך שמרדפים ובקלסר יוכלו לקבל נקודות בונוס.

בדיקת הלוקרים במהלך שעת חינוך... לבדוק שאין בהם אשפה, ספרים וחוברות שהסתיים השימוש בהם. אפשר לארגן אותם גם באופן הבא: ספרים וחוברות לשעות הבוקר, ספרים וחוברות שנועדו לשיעורי בית לאותו יום.

הורים

תנו לילדיכם יומן. בחרו את היומן ביחד איתם. יומן אטרקטיבי אך שימוש. עדיף כזה שמאפשר להם לראות את כל השבוע במבט אחד, ושכולל גם לוח חודשי. יומן טוב, שימושי, הוא הצעד הראשון בהתארגנות על תאריכי הגשה ופגישות. יחד עם זאת, היומן יעיל רק אם משתמשים בו מדי יום. דברו עם ילדיכם לגבי הזמנים שבהם כדאי להשתמש ביומן (כשחוזרים מביה"ס למשל), ולבדוק אותו שוב בערב. כדאי לשקול תמריץ או גמול שיעזרו להם להתחיל ולשמור על מנהג זה.

ככה זה כשיש שתיים...

זה לוקח שתי דקות מדי יום כדי להוציא את כל הדפים והמכתבים והפתקים ולארגן אותם באופן מסודר. כאשר ילדיכם מתחיל להכין שיעורי בשעות אחה"צ, עיזרו להם לפתח את ההרגל לקחת שתי דקות כדי להוציא את כל הדפים מהתיק ולארגן אותם בתיקיות. הרגל פשוט זה יסייע להם לעשות את המעבר להכנת שיעורי בית על פי סדרי עדיפויות באופן יעיל יותר.

מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? את אותם הדברים אבל לאט....

אז למה לא לארגן את התיק בערב, תוך שימוש ביומן? ככה הוא יוכל לוודא שלא חסר להם כלום.

שימוש בלוח חודשי מחיק, התלוי במקום בולט (אבל לא יותר מדי, בכל זאת גיל ההתבגרות), ובו מעדכנים מדי שבועות משימות להגשה, תאריכי מבחנים ועוד.

הפיל הזוכר

שימוש באפליקצית Evernote - מסייעת להתארגנות על פני כל פלטפורמה דיגיטלית – מחשב נייד, טאבלט וסמארטפון. https://vessoft.co.il/software/windows/download/evernote




< חזרה לבלוג