ד"ר ארז מילר, פסיכולוג חינוכי מומחה, ראש החוג לחינוך מיוחד, המכללה האקדמית לחינוך אחוה.

סודו של זיכרון טוב הוא תשומת לב, ותשומת לב לנושא תלויה במידת העניין שלנו בו. לעיתים נדירות נשכח את מה שהותיר במוחנו רושם עז. טיירון אדוארד (1809 - 1894).

רבים סוברים שלקויות קשב משפיעות רק, או בעיקר, על קשב וריכוז. עם זאת, עלינו לזכור שקשב הוא שלב מקדים לזכירת המידע – מה שלא שמת אליו לב, לא תוכל לזכור. ואכן, ילדים רבים עם לקויות קשב מתקשים בזכירת עובדות, ארועים, הוראות והנחיות, גם כאלה שניתנו להם רק לפני זמן קצר.

קשיי הזיכרון של ילדים אלה באים לידי ביטוי גם בהיבטים נוספים – ביכולת לעבד מידע בזיכרון (למשל, לחשב בע"פ), לאחסן מידע באופן יעיל, לאַחְזֵר מידע (לשלוף מידע מהזיכרון) על אירוע שקרה אתמול או לפני שבוע ועוד.

הזיכרון האנושי הוא עניין מורכב. לאלה המעוניינים ללמוד עוד על הזיכרון, ובמיוחד על הקשר בין זיכרון ללמידה, מומלץ לעיין ב מהאוניברסיטה העברית בירושלים, או בפרק הרביעי בספרו של מל לוין "כל ילד חושב אחרת" העוסק בזיכרון. לאלה שרוצים לקרוא עוד על הנושא, מומלץ בנוסף להציץ ב ספרים נוספים, המתמקדים בשיפור הזיכרון הם "סוד הזיכרון המצוין" של ערן כ"ץ, ו"חוכמת הזיכרון המעשי" של ניצה אייל ויעל רייכנטל. שני מאמרים מצוינים הכוללים טיפים ואסטרטגיות לשיפור הזיכרון (באנגלית) הם של רג'ינה ריצ'ארדס (2008).

אבל, כפי שציינתי בכותרת, עניינו של הבלוג הזה הוא לא בספרים ובמאמרים, אלא במשחקים שעשויים לשפר את הזיכרון אצל ילדים עם לקויות קשב וריכוז. משחק הוא כלי בעל יכולת מופלאה לשיפור יכולות למידה וחשיבה. כמובן שעל ההורים להתאים את כללי המשחק (ובמיוחד משך המשחק ורמת הקושי) לגיל הילד, לסף התסכול שלו ולמשך הקשב שלו.

המשחק המוכר והידוע "סיימון" (Simon) אותו שיחקנו כילדים עדיין נמכר בחנויות המשחקים והצעצועים, אולם ניתן כבר למצוא גירסה חינמית שלו ברשת באתר זולו. המשחק מסייע לשימור ולשיפור זיכרון חזותי, שמיעתי (לא מילולי) ומרחבי לטווח קצר.

משחק אחר הוא "הלכנו לים" (משחקי שפיר), משחק העובד על זיכרון חזותי ושמיעתי לטווח קצר. בשונה ממשחק פשוט של שרשרת זיכרון שמיעתי (השחקן המתחיל אומר "הלכתי לים וראיתי (חפץ כלשהו שניתן למצוא בים, כגון "מגבת"; הבא אחריו חוזר אחרי מה שאמר השחקן הקודם ומוסיף חפץ: "הלכתי לים וראיתי מגבת וגם שחף"; וכן הלאה), כאן יש אפשרות לשחקן להסתמך לא רק על מה ששמע אלא גם על מה שראה, שכן החפצים מתוארים בתמונה על הקלף.

משחקים חביבים העובדים על זיכרון חזותי-מרחבי הם משחקי הזיכרון למיניהם (ניתן למצוא לא מעט מהם גם ברשת). החביב והמעורר עניין מביניהם לטעמי הוא משחק הקופסה "קופצים בראש" (פוקסמיינד), בו השחקן צריך להיזהר מ(קלפי) תנינים ולחפש קלפי צפרדעים בעזרתם הוא מתקדם במשחק באמצעות צפרדע עץ. משחק המבוסס על עיקרון דומה (ומשלב "מריטת נוצות" מתרנגולים) הוא "תפוס נוצה" (פוקסמיינד). כמובן שההורה יכול לווסת את מידת הצלחתו במשחק כדי לעורר עניין ולעודד את הילד להמשיך ולשחק.

משחק נהדר נוסף העובד על זיכרון חזותי, שרק לאחרונה נתקלתי בו הוא "שרלוק" של חברת Playroom (אותו מייבאת לארץ חברת מייבן משחקים). המדובר בכלב בלש של ממש! על השולחן מונחים בעיגול קלפים המתארים חפצים שונים. בשלב הראשון חושפים את הקלפים לעיני כולם ואחר כך מסתירים אותם. על המשתתפים לזכור את מיקום החפצים, שאחד מהם מתחלף בכל סיבוב. לאחר ארוחת שבת, השחקנים סביב השולחן היו בגילאי 6-72 וההנאה היתה מרובה. חברת Playroom גם הוציאה את המשחק Hop to it (הנקרא גם "Hoppla Hopp"), העובד על פיצול קשב וזיכרון עבודה, שבו השחקן צריך לזכור פריט אחד בעודו אומר פריט אחר ומסתכל על פריט שלישי! לאלה שממש, אבל ממש אוהבים משחקים, ומוכנים לרכוש משחקים בחו"ל עם הוראות באנגלית, יש את האתר
https://www.boardgamegeek.com

סידרה אחרת של משחקים עובדת על השליפה מהזיכרון, כגון "תירס חם", משחק הקלפים "ארץ עיר" (משחקי שפיר) העובד על בסיס שליפה על בסיס אורתוגרפי (אות תחילית) וכד'.

בעולם של משחקי אינטרנט, מחשב, PS, WII, XBOX, טלפונים חכמים ופייסבוק (ועוד כמה שמן הסתם שכחתי – כל אחד ומגבלות הזיכרון שלו), ילדים רבים – ובמיוחד אלה עם לקויות קשב וריכוז – אינם רגילים לשבת ולשחק משחקי קופסה, בודאי לא עם כל המשפחה. לכך נדרשים משך קשב, סבלנות וסף תסכול ההולם את בני הגיל. אלה פעמים רבות אותן יכולות בהן מתקשים ילדים עם לקויות קשב וריכוז. הבשורות הטובות הן שניתן לפתח אותן לאורך זמן עם סבלנות, התמדה ונחישות.

אמנם אלברט שוויצר (1875 - 1965) אמר ש"האושר אינו אלא בריאות טובה וזיכרון רע". אבל, אני ממליץ לכם לסייע לילדיכם לשפר את תפקודי הזיכרון שלו – ומשחקים הם דרך מצוינת לעשות זאת בהנאה

ועד לפעם הבאה,

שלכם,

ארז







< חזרה לבלוג