מאת ד"ר ארז מילר

הפרעת קשב (ADHD) משפיעה לרעה על הישגים לימודיים משום שהיא מלווה בקשיים משמעותיים בלימודים. ADHD קשורה גם לשימוש מוגבר בשירותי ביה"ס (התאמות, שעות שילוב), לשיעור מוגבר של השעייה ולהעברה תכופה יותר למסגרות חינוכיות אחרות. ילדים עם ADHD הלומדים בבתי"ס רגילים מראים סימפטומים של חוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. טיפול תרופתי מותאם (מבחינת סוג התרופה והמינון) וניהול התנהגות (behavior management) קשורים להפחתה של הסימפטומים המרכזיים של ADHD ועם הגברת התפקוד הלימודי .

עם זאת, למרבה הצער במקרים רבים ישנו נתק בין הרופא המאבחן, הממליץ על טיפול תרופתי, והצוות החינוכי העובד עם הילד בביה"ס. פגישות מעקב נעשות, במקרה הטוב, אחת למספר חודשים. לאור זאת, אין מעקב שיטתי ועקבי על השפעת הטיפול התרופתי על התלמיד והמידע שנמסר בסופו של דבר להורים ולרופא הוא חלקי ולעיתים קרובות מבוסס על אינטואיציות והתרשמויות ולא על נתונים שנאספו באופן שיטתי. מכיוון שבמקרים רבים הטיפול התרופתי ניתן רק בשעות הלימודים, קשה להורים לדעת אם הטיפול התרופתי יעיל ובאילו תנאים. כמו כן, לעיתים רחוקות נעשה מעקב שיטתי לגבי תופעות לוואי שחווה התלמיד בעקבות הטיפול התרופתי.

לשם כך, התפתחו בשנים האחרונות כלים המסייעים למעקב שיטתי שכזה אחר השפעת הטיפול התרופתי, הבנויים בצורת טבלאות את הטבלה הראשונה, שהיא פיתוח של כלי שהוצע ע"י ד"ר דוד יגיל (ומפורסם כאן ברשותו ובאדיבותו), על הצוות למלא בנוגע לתפקודו ולהתנהגותו של התלמיד בכל יום ובכל שיעור. הזמן הנדרש מכל איש צוות הוא מינימלי, אולם הקושי הוא במעבר ממורה למורה – אשר מוטל פעמים רבות על התלמיד (שפעמים רבות אינו מעוניין בכך או מתקשה לזכור להוציא את הדף). רצוי למלא את הטבלה במשך שבוע לפני נטילת התרופה (ובכך לקבל "קו בסיס" של תפקוד הילד, אליו ניתן יהיה להשוות את תפקודו לאחר התחלת הטיפול התרופתי.

הטבלה השנייה נועדה למילוי עבור התלמיד (תלמידים בכיתות היסוד עשויים להזדקק לתיווך כדי למלא את הטבלה באופן עקבי במהלך השבוע הראשון של נטילת התרופה), ופותחה ע"י קווין ושטרן.

מסירת מידע אמין לרופא המטפל על השפעת הטיפול התרופתי, על סמך דיווחי התלמיד והצוות החינוכי, יוכלו לסייע לו או לה בקבלת שיקולי דעת לגבי התאמת הטיפול התרופתי.

לצפייה והדפסה של הטבלה הראשונה לחץ כאן

לצפייה והדפסה של הטבלה השניה לחץ כאן





< חזרה לבלוג