על הספה - פורומי מומחים

פורום קלינאית תקשורת


התפתחות תקשורת, משחק ושפה, דיבור, היגוי, שטף דיבור וקול אצל ילדים

פורום קלינאית תקשורת

פורום קלינאית תקשורת מנהלת פורום תמר לבין-שרון קלינאית תקשורת מוסמכת, בוגרת החוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב(.B.A). בעלת תואר שני (.M.A).בחוג לחינוך באוניברסיטת תל אביב. מומחית בהתפתחות הילד.

בעלת ניסיון עשיר באבחון וטיפול בלקויות שפה ודיבור, כולל:

עיכוב בהתפתחות השפה בגיל הרך, לקויות שפה בגיל בית ספר, מובנות דיבור נמוכה ושיבושי היגוי, צרידות ובעיות קול, בעיות בשטף הדיבור ('דיבור חטוף' וגמגום).

בעלת ניסיון טיפולי עשיר ומגוון במסגרות שונות, כגון: מכונים להתפתחות הילד, מכוני שמיעה ודיבור.

בעלת ניסיון בהדרכה של קלינאיות מתמחות וסטודנטיות.

כיום- עובדת כקלינאית תקשורת עצמאית, בעלת קליניקה פרטית ברמת גן.

 X

היי עדי, את מתארת שילדיך חשופים בעיקר לאנגלית- במסגרת החינוכית ובבית. כדי להקנות את העברית, החשיפה צריכה להיות יומיומית- מפעילויות כמו: הקראת סיפורים, צפייה בתוכניות בעברית, או פעילות של משחק חופשי ועד החלטה על זמן מסוים ביום בו את תפני אל הילדים בעברית או אפילו שאת תדברי עם הילדים רק בעברית ואבא- באנגלית. קחי בחשבון, שחשוב להפריד ולא לערבב בין השפות באותה פעילות. כמובן שמדובר בהחלטה מורכבת, שתלויה בין השאר ברמת השאיפות שלכם לגבי רכישת העברית אצל ילדיכם.


שלום עדן, הייתי ממליצה לך לפנות למכון להתפתחות הילד לבדיקת רופא התפתחותי ואבחון קלינאית תקשורת.


שלום נעם, לדעתי, צריך לברר מה הסיבה להתנגדות. ייתכן שבתך מודעת לשיבושי ההגייה, ואולי אף הסביבה העירה לה על כך, ולכן קיימת התנגדות לטיפול. הייתי ממליצה לך להעלות את חששותיך מול המטפלת החדשה, שתנחה אותך כיצד להתמודד עם העניין ומה לומר לילדה טרם ההגעה לטיפול. גם אם שיתוף הפעולה אינו מלא, וההתקדמות בשלבי הטיפול הראשונים נראית איטית- ממליצה להתמיד בטיפול הפעם. בהצלחה!


שלום סיון, בין גילאי שנה וחצי-שנתיים נצפה לראות הרחבה של אוצר המילים אצל הפעוט ובהמשך- הופעה של צירופי מילים. לפי מה שאת מתארת, נשמע שיש עיכוב מסוים בהבעה, וכן, ייתכן ויש פער בין ההבנה ליכולת ההבעה, דבר שעלול להביא למצב של תסכול אצל בנך. ממליצה לגשת לאבחון קלינאית תקשורת התפתחותית, שתוכל להמליץ על טיפול שפתי או הדרכת הורים לפי הצורך.



שלום רב, ממליצה לך לפנות לנוירולוג התפתחותי, שיתרשם מהתקשורת של בנך והאם יוצר קשר עין איכותי ותקין לגילו.


שלום מלי, גמגום היא הפרעה בשטף הדיבור, המתרחשת כאשר יש קושי בשליטה על קצב הדיבור, ולכן במצבים שציינת כמו שירה או דקלום, בהם ישנו שינוי בקצב הדיבור- רוב האנשים הסובלים מגמגום מצליחים לדבר בשטף. מאחר ומדובר בבעיה מורכבת, שקשורה גם לחרדה מדיבור במצבים שונים, גם הסיטואציה החברתית יכולה להשפיע על שטף הדיבור, כך שחומרת הגמגום תהיה שונה במצבים כמו דיבור לעצמו או לפעוט לעומת מצבים לחוצים יותר כמו שיחה עם המנהל או דיבור מול קהל.


שלום רות, סביב גיל 2-3 יכול להופיע גמגום התפתחותי, כאשר ב- 80% מהמקרים- ישנה החלמה ספונטנית. עם זאת, לאור התיאור שלך, נשמע שמדובר בגמגום חמור עד כדי הימנעות מדיבור, ומאחר ואת מתארת חוסר אונים ודאגה רבה מצידך, מציעה לכם לפנות בהקדם לייעוץ אצל קלינאית תקשורת המתמחה בגמגום בגיל הרך.


שלום שימי, לאור העובדה שהתאומים טופלו בעבר, מומלץ להגיע לביקורת אצל קלינאית תקשורת, שתוכל להתרשם מהגמגום של בנך ולתת לך הדרכה בנושא. אם עדיין קיימת בעייה במובנות הדיבור, וכן, אם הצליל ר' עדיין לא נרכש אחרי גיל 4 שנים- מומלץ לטפל בכך. בהצלחה!



שלום שיר, לדעתי, אין כל בעיה בחשיפה ממוקדת לשפה האנגלית. מומלץ להתמקד בפעילויות ספציפיות, ולעשות הפרדה בין השפות. שלום שיר, לדעתי, אין כל בעיה בחשיפה ממוקדת לשפה האנגלית. מומלץ להתמקד בפעילויות ספציפיות, ולעשות הפרדה בין השפות.